home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA


Trabant simbol svakodnevnog života u komunističkoj Istočnoj Nemačkoj i dalje zadivljuje, zabavlja i šarmira, za njega se traže rezervni delovi, a cena mu raste i planira se proširenje muzeja posvećenog "malom smrdljivcu".

Šezdeset godina pošto je prvi P50 Trabi sišao s proizvodne trake fabrike u Zwickauu, 7. novembra 1957., maleni automobil s okruglim svetlima i dalje ima mnogo zaljubljenika.

Trabi je auto koji se je jednostavno izdvaja od ostalih, kaže Frank Hofmann. On ima malu prodavnicu rezervnih delova u rodnom Zwickauu, u blizini granice s Češkom, gde se delovi još ograničeno proizvode. Do ujedinjenja Nemačke i prestanka proizvodnje 1991. godine, proizvedeno je oko tri miliona Trabanata. Kada je Hofmann pokrenuo posao 2003., malo ko je verovao da će dugo opstati.

"Tada nas je bilo samo dvoje zaposlenih i imali smo u podrumu samo tri kutije s delovima", rekao je Hofmann.

Ali posao je rastao. Danas u ponudi ima 1.500 delova, od najmanjeg šrafa do kompletnog motora. Ima osam zaposlenih u tri skladišta. Trabant je antipod visokotehnološkom svetu današnjice, kaže Hofmann kojem su Trabanti strast još od detinjstva.

Trabant je veoma jednostavan automobil i za popravku je potrebno minimalno tehničko znanje, naglašava Hofmann. Upravo je to bila ideja istočnonemačke vlade - maleni automobil je trebalo da bude čvrst, ekonomičan i jeftin. U to doba lim je bio skup pa su se dizajneri dosetili da karoseriju naprave od plastike, prenosi Hina.

Glavni inženjer Werner Lang, koji je umro 2013., opisao je u dokumentarcu Eberharda Goernera, premijerno prikazanog početkom ove godine u Nemačkoj i Švacarskoj da je jednostavnim resursima proizveden novi automobil. Autor tvrdi da se za dokumentarac sada zanimaju iz mnogih zemalja.

Trabantov dvotaktni motor s obiljem izduvnog dima do danas je simbol socijalizma i planske ekonomije. U fabrici u Zwickauu nisu se mnogo zamarali tehnološkim razvojem pa je tek krajem 80-ih Trabant dobio četvorotaktne motore. A to umnogome Hofmannu olakšava posao. Ne moram da se zamaram traganjem iz koje je godine koji model, jer je većina delova ionako ista u svima, kaže.

Ali se vreme proizvodnje zato dramatično promenilo, uz osmeh će reći Hofmann. Istočni Nemci morali su u proseku da čekaju 12 godina od narudžbine do isporuke Trabanta, a danas poklonici tog vozila rezervne delove dobiju isti dan.

U Nemačkoj je danas 34.500 registrovanih Trabanata, ali vlasnici nisu samo s istoka.

Wolfgang Kiessling je predsednik Međunarodnog registra Trabanata, udruženja koje ima sva marketinška prava na Trabant. On ističe interes mladih ljudi za to vozilo, dovoljno mladih da se to ne može objasniti čistom nostalgijom. Trabant ima kultuni status i privlači kolekcionare.

Kupovina Trabanta još se ne može smatrati ulaganjem, ali dobro obnovljeni modeli mogu postići cenu i od nekoliko hiljada evra.

U međuvremenu se odvijaju pripreme za širenje muzeja automobila u Zwickauu, a veći deo će biti posvećen Trabantu. Prvi proizvedeni Trabi neće biti izložen, ali hoće broj 57. Svi ranije proizvedeni su izgubljeni.

Izvor: FENA

Foto: EPA-EFE / arhiva Auto.blog.rs



čitanja : 291



Komentari

Treba otici i videti kako nekadasnja Istocna Nemacka danas izgleda. Kakva im je infrastruktura i sve ostalo.

Vredi videti.

Autor vojvoda 09 Nov 2017, 16:19