Home Vesti Domaće tržište Video Zanimljivosti Noviteti Tuning Concepts Top secret Predstavljamo Saloni Forum Arhiva Galerija Linkovi O nama

Kako prenosi N1, i dalje nema pomaka u pregovorima oko štrajka u Fijatu. Štrajkači su odbili predlog protokola o prekidu štrajka. Sa druge strane, iz Ministarstva odbijaju zahtev o povećanju plata.

Ministarstvo privrede u petak uveče predložilo je potpisivanje Protokola o početku pregovora o prekidu štrajka. Spremni su da razgovaraju o reorganizaciji rada, prevozu radnika, ali ne i povećanju plata.

"Ono što je od nas dodatno traženo i što je kamen spoticanja, jeste da Vlada preuzme odgovornost koju nije mogla, ni po Ustavu i zakonu, a ni predstavnici kompanije Fijat nisu bili spremni, a to je da garantujemo to povećanje sredstvima budžeta. To apsolutno nije moguće ni prihvatljivo. Takav uslov ne možemo da prihvatimo", kaže državni sekretar Ministarstva privrede Dragan Stevanović.

Za ono što im je Vlada juče ponudila. štrajkači kažu da nije ništa novo.

"Taj protokol koji nije prošao u proteklom periodu zato što Vlada Srbije nije dobila zaključak je ponuda ministarstva da se mi dva puta sapletemo o isti kamen. Mi smo sinoć poslali i Vladi i ministarstvu privrede predlog protokla po kom bi mi, pod nekim minimalnim garancijama, prekinuli štrajk i seli za pregovarački sto. Za sada nemamo nikakav zvaničan odgovor", rekao je predsednik štrajkačkog odbora Zoran Marković.

Zanimljivo je da se predstavnici Fijata od početka štrajka, nijednom nisu zvanično oglasili. Od nezvaničnih informacija pominje se da je radnicima ponuđeno povećanje bruto osnove zarade sa 38.000 na 41.000 dinara.

Međutim, štrajkači navode da to nije tačno, i da im to niko nije nudio. Osim malih plata, u sindikatu Nezavisnost, koji je izbačen iz štrajkačkog odbora, ali koji ima oko 700 radnika u Fijatu, kažu da su problem i bonusi za dve prethodne godine.

"Oni su 2015. dobili bronzanu, a 2016. srebrnu nagradu za kvalitet. Po tom osnovu, njihove informacije je da je svaki zaposleni trebalo da dobije po 100 evra bonusa za 2015. i 2016. Tada je u Fijatu radilo 3.500 ljudi, pa vi pomnožite i vidite koliko je to para", navodi Milorad Panović iz sindikata Nezavisnost.

Iz Vlade upozoravaju da potencijalni investitori odustaju od Srbije zbog štrajka. Pojedini mediji prenose da će Fijat da napusti Srbiju i preseli proizvodnju u Poljsku. Sindikati, pak, kažu da su i jedni i drugi navodi - oblik pritsika na radnike da odustanu od štrajka.

Izvor: N1

Foto: arhiva

Samo Indijci manje plaćeni od Srba

Radnici u autoindustriji u Kragujevcu zarađuju 2,25 dolara na sat, Kini pet dolara, Mađarskoj šest, Češkoj 9,85, a Slovačkoj 12,5 dolara

Sa platom manjom od 300 evra radnik fabrike FCA u Kragujevcu je najjeftiniji u Evropi, a među najjeftinijim i u svetu.

S obzirom da štrajkači traže povećanje bruto plate sa 38.000 na 45.000 dinara, to znači da je njihova bruto satnica, uz standardnu 40-satnu radnu nedelju, svega 2,25 dolara. Od zemalja velikih proizvođača automobila samo Indija i možda neka fabrika u Meksiku plaća radnike manje nego Fijat u Kragujevcu.

Prema istraživanju Volstrit žurnala, u 2015. godini Indija je bila daleko najjeftinija destinacija sa satnicom od 1,09 dolara. Autokompanije su plaćale radnike u Meksiku od jedan do tri dolara na sat, dok su plate autoradnika u Brazilu ili Kini nedostižne za nas. Satnica radnika u Brazilu iznosila je oko šest dolara, a u Kini nešto više od pet dolara na sat. Ako zanemarimo ove daleke destinacije i pogledamo istočnoevropsko okruženje, srpski autoradnici su daleko najjeftiniji.

Prethodnih godinu, dve veliki broj fabrika automobila u Istočnoj Evropi se suočavao sa štrajkovima i zahtevima za povećanja plata. Tako su Mađari u Audijevoj fabrici početkom godine izborili povećanje bruto plate sa 900 na 1.000 dolara, što je rast satnice sa 5,6 na oko šest dolara. U Češkoj recimo Škoda plaća radnike 9,85 dolara po satu, dok najbolje stoje Slovaci koji na primer u Folksvagenoj fabrici zarađuju satnicu od 12,5 dolara, pet puta više nego Kragujevčani. Čak su i u Poljskoj koja nam je možda i najbliža po zaradama, plate skoro tri puta veće nego u Srbiji.

Koliko bi štrajk zaposlenih u kragujevačkoj fabrici Fijata mogao da košta Srbiju, a koliko Fijat? Predsednik Aleksandar Vučić je izjavio da se radi o 440 vozila dnevno što bi moglo da izazove štetu od 0,1 odsto godišnjeg bruto domaćeg proizvoda proizvoda. Ipak, jednomesečni štrajk bi bio mnogo veći udarac za Fijat. Mesečna prodaja automobila fijat 500L koji se proizvodi u Kragujevcu na dva najveća tržišta, Evropi i SAD, za ovaj model iznosi oko 6.735 vozila (bazirano na mesečnoj prodaji ovog modela u prvih šest meseci). Ovo čini oko 2,3 odsto ukupne mesečne prodaje u junu Fijat Krajsler automobila (FCA) na ova dva tržišta koja čine preko 90 odsto ukupne prodaje FCA.

Inače FCA je u junu zabeležio rast prodaje na evropskom tržištu za 7,9 odsto i u ovom mesecu je prodato 107.600 automobila u Evropi. U svom segmentu malih MPV vozila, 500L je bio lider na tržištu sa učešćem od 25 odsto. Istovremeno, na američkom tržištu, prodaja FCA vozila je smanjena za sedam odsto na 187.348 vozila. Prodaja modela 500L iz Kragujevca je pala za trećinu pa je u junu u SAD prodato svega 184 vozila.

Izvor: Danas.rs




  čitanja : 438

| More


 
   


   

Reklama

Pravila

Komentari

Strajkaci i dalje zive u komunizmu.Na TVu nose transparent-FABRIKE RADNICIMA-
PROBUDITE SE DOK DEFINITIVNO NE IZGUBITE I TAJ POSAO.Fiat ako ode i da dodje novi auto gigant sadasnji radnici nikad nece dobiti posao.

Autor Razum 15 Jul 2017, 21:24

Po cemu to nece dobiti? Sta ako dodje drugi proizvodjac vozila ponudi bruto platu 85hilj.to je nekih 40hilj dinara neto. Sto je opet mala plata ali ipak prevelika za smesnih 38 bruto. Ti radnici imaju platu oko 22 23hilj din. I sada se drzava brine i mi kao treba da se zaplasimo sto drugi investitori nece doci u Srbiju. Takvi nam i ne trebaju a Fiat i treba da ode sve dok gleda radnike kao robove. Plata od 200e manje vise je smesna u autoindustriji. Neka idu u Poljsku ali od ove drzave nazalost nece naci bolje. Drzite se i dalje uz vas smo do kraja. Radite odlicnu stvar za gradjane Srbije i drugi treba da se ugledaju za vas, naravno oni koji rade za tu smesnu platu.

Autor Neko 15 Jul 2017, 22:25

FIAT je postao Osama Bin Laden domaće automobilske industrije. Posle njih niko ne sme da dođe u Srbiju. Mnogi se raspituju, ali niko ne dolazi. Svi čekaju rasplet pa da znaju u šta ulažu tj. gde će im investcija biti smeštena: u postojeću fabriku ili negde drugde ukoliko se odluče da investraju u Srbiju.
Jedno je sasvim sigurno, vreme povlaštenog statusa za FIAT ističe naredne godine. Od tada, nadam se da država neće im nuditi ni evra pošto ni sadašnje subvencije FIAT nije opravdao i to skorom nikako. Od tada će FIAT morati da plaća poreze ili država da traži novog investitora koji je tu, samo ga treba uputiti i pokazati mu gde može da investira. Sve ovo bi bilo izbegnuto da je postojao drugačiji plan za fabriku automobila od ovog sa tajnim ugovorom. Kako vreme prolazi, sve više se vidi da je model po kom su privatizovani Škoda i Dacia najbolji model privatizacije. I ne samo to, već i više od toga.

Autor Zastava 15 Jul 2017, 22:45

Ne brinem se ja.... Platiće Fijat, samo je pitanje na koliko će se pogoditi.
Nema za Fijat nigde ovakve paše, kao u Srbiji.
Ja bi njih radije pritisnuo po više osnova....
Sa d su se ovde ukorenili, naučili da muzu Srbiju i Srbe..
Da im se postave uslovi i da plaćaju svoje obaveze. Srbija je pukla na Fijatu bar milijardu evra, a oni prave u Srbiji neznatan broj šerpica i igrački.
Dakle, uvesti Fijat u red. Nemaju oni kud. Samo oštro i po zakonu.

Autor oktopod 15 Jul 2017, 23:08

Eto sta smo postali, rupa na karti Evrope i sveta gde nas nasi predstavljaju kao jeftinu radnu snagu i dolaze da nas eksploatisu kao Indijce. Pa cak i Kinezi kojih ima milijardu i po zaradjuju duplo vise od nas.
Sumnjam da se FIATu isplati da ode bilo gde, ovde je dobio subvencije i duplo jeftinije radnike od bilo gde u SVETU !!

Autor NemanjaBB 16 Jul 2017, 09:24

Novinari bi trebalo da znaju da se plate radnicima određuju prema tome u kojoj državi rade, i prosečnim primanjima u tim državama, a ne prema poslu koji rade..
Uostalomn mi investitore i prizivamo jeftinom radnom snagom.

Autor B.M 16 Jul 2017, 18:35

Neće FIAT otići, to je sigurno. Ono što je takođe sigurno jeste to da država treba više da se pita oko FCAS-a kad istekne ugovor, kao i oko Zastave. Samo izlazak države iz FIAT-a i oporezivanje istog, kao i isplata Zastavinih poverilaca može da nas spasi. Tako će doći i drugi investitori iz tog sektora, a koji nas već godinama zaobilaze i to upravo zbog zapetljanog odnosa u tom trouglu (država-FIAT-Zastava). Dok se ne razjasni ko šta i gde, strani investitori će nas zaobilaziti, a ne zbog toga što se boje da će FIAT otići. Čak ih boli briga za FIAT. Oni i čekaju da FIAT ode pa da oni preuzmu fabriku ili da država plati Zastavin dug pa da otvore neku novu fabriku.

Sve će to biti na kraju razjašnjeno kad istekne ugovor. Najverovatnije će FIAT nastaviti i posle ugovora, doduše bez državne trećine u vidu pasivnog učešća države, ali sa trećinom u vidu aktivnog učešća države u vidu PDV-a i raznih drugih poreza dok će država od prodaje učešća platiti dug Zastave i tako privući još jednog investitora. To bi bilo najbolje rešenje tj. tri najbolja rešenja umesto tri propala slučaja kako je sad. Sa FIAT-om i ludom državom, tanka je linija između života i smrti. Jedva čekam istek ugovora. To će biti najbolji dan za sve tri strane. Mada predlažem da se FIAT i država dogovore još sada, da se ne čeka toliko jer trenutna situacija je siva, na pola je puta i može da bude crna ako ništa proaktivno država ne preduzme osim što teret ove krizne situacije sa FIAT-om pokušava da svali na radnike umesto na menadžment FIAT-a koji je dužan da pronađe rešenje ako prodaja pada. Jedno od rešenja, ako ne i najbolje je novi model i to bez subvencija s obzirom da FIAT je već dobio od države pare i to i previše.

Autor Zastava 16 Jul 2017, 20:31
Dodaj komentar





Komentar će biti proveren pre nego što se objavi.

Zapamti me

Copyright 2006-2017 by auto.blog.rs