HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Posle odluke Vlade Srbije da se u pogonima Zastava-kamiona formira vojna fabrika Zastava tervo Kragujevac

Vlada Srbije je odlučila - domaća namenska industrija dobija još jednu fabriku, i to u Kragujevcu. Preciznije rečeno, Vlada Srbije usvojila je Zaključak kojim se omogućava da se u fabrici Zastava kamioni formira fabrika za proizvodnju vojnih vozila, koja će poslovati pod nazivom Zastava terenska vozila, odnosno Zastava tervo.

"Na sednici Vlade Republike Srbije od 23. avgusta 2017. godine doneta je odluka o osnivanju društva sa ograničenom odgovornošću za proizvodnju terenskih vozila ZASTAVA TERVO KRAGUJEVAC, koje će proizvoditi vojna neborbena vozila. Ova odluka je praktično nastavak aktivnosti započetih krajem septembra prošle godine, kada se Vlada saglasila da se oprema i zemljište unesu kao osnivački ulog Republike Srbije u novo privredno društvo", navodi se u informaciji Ministarstva privrede dostavljenoj Danasu.

Ističe se, takođe, da će se u redovnu proizvodnju uvesti vozilo za kojim postoji tražnja kako Vojske Srbije i MUP-a, tako i drugih necivilnih korisnika, s obzirom na to da vozilo može da se prilagodi različitim potrebama. Budući da se većina delova i komponenti proizvodi kod nas, Vojska Srbije će, tvrde u Ministarstvu privrede, dobiti savremeno, a jeftino vozilo domaće proizvodnje. Ne treba zanemariti ni mogućnost izvoza tih kamiona (u osnovnoj ili dograđenoj verziji), pre svega u države u okruženju, ali i u zemlje Severne Afrike, Bliskog istoka i Južne Amerike, sa kojima Srbija ima tradicionalno dobru privrednu i vojnu saradnju. Predlagač zaključka o formiranju vojne fabrike je Ministarstva privrede, ali će ingerenciju nad njom, nakon registracije, da preuzme Ministarstvo odbrane.

Odlukom Vlade predviđeno je da se u Zastavi tervo proizvode vojna neborbena vozila, ali je dobrim poznavaocima ove problematike znano da je u "Kamionima", u poslednjem prošlogodišnjem kvartalu, osvojena proizvodnja oklopnih kabina za vojno borbeno vozilo "Morava", u čijoj izradi treba da učestvuju u pribojski FAP (sa platformom vozila), te Prva petoletka iz Trstenika, koja je na to vozilo ugradila čuveni švedski protivvazdušni sistem "Bofors". To vozilo je, u dva navrata, predstavljeno domaćoj i međunarodnoj javnosti, najpre 22. oktobra 2016. na vojnoj paradi u Novom Sadu, a zatim i proletos na, vojnom poligonu u Nikincima, pa se pretpostavlja da će Zastava tervo u dogledno vreme, odnosno kad država bude za to finansijski spremna, startovati masovna proizvodnja vojnih borbenih vozila.

Formiranjem nove vojne fabrike privodi se kraju dvoipodecenijska agonija Zastave-kamiona, nekada najvećeg proizvođača lakih i srednjih teretnih vozila od Torina do Bliskog istoka, iz čijih je pogona izlazilo i do 10.000 vozila godišnje. Zastava kamioni su, krajem 80-ih godina prošlog veka, bili i prvo mešovito preduzeće na prostoru nekadašnje SFRJ, u kojem je italijanski IVEKO imao 49 odsto kapitala. Nakon uvođenja sankcija tadašnjoj SR Jugoslaviji (u maju 1992. godine), IVEKO je proizvodnju kamiona iz Kragujevca izmestio u Brazil i Tursku, što je označilo početak ubrzane propasti kragujevačke fabrike. Svi docniji pokušaji da se IVEKO vrati u Kragujevac, te da u Zastavu dođu vodeće kineske kompanije za proizvodnju teretnih i terenskih vozila, državna JAK motors i privatna Huang hai, nisu urodili plodom.

Uslovi za povećanje proizvodnog asortimana Zastave tervo stvoriće se primenom Zakona o proizvodnji i prometu naoružanja i vojne opreme, kojim je predviđeno da inostrani investitori, ili kompanije mogu da postanu (su)vlasnici fabrika domaće vojne industrije. Prema odredbama tog Zakona, stranci će moći da postanu vlasnici do 49 odsto kapitala u fabrikama koje čine grupaciju Odbrambena industrija Srbije (Zastava oružje, Prvi partizan, Sloboda, Krušik, "Milan Blagojević" i Prva iskra), dok većinski vlasnik ostaje država, koja na taj način obezbeđuje očuvanje kontinuiteta proizvodnog programa u njima. U ostalim preduzećima domaće vojne industrije, stranci će moći da postanu i većinski vlasnici, tako da bi i Zastava tervo, mogla da bude ponuđena inostranim investitorima i kompanija.

Subvencija od 2,5 miliona evra

Prema našim saznanjima, predsednik Srbije Aleksandar Vučić je proletos, u svojstvu premijera, obećao da će nova vojno preduzeće u Zastavi kamionima od Vlade Srbije da dobije subvenciju od 2,5 miliona evra, koliko je, prema oceni nadležnih, potrebno za rekonstrukciju fabrike i nabavku savremene opreme. Ministarstvo odbrane koje je, podsetimo, krajem prošle godine sprečilo pokretanje stečaja u Zastavi-kamionima, još lane je izdvojilo one pogone kragujevačke fabrike i opremu, koji su neophodni za organizovanje proizvodnje za vojne potrebe. Posle registracije nove fabrike, u Zastavi-kamionima će, po svemu sudeći, biti pokrenut stečajni postupka, pošto su dugovi preduzeća odavno premašili vrednost prestale imovine "kamiondžija", koji su ostali i bez proizvodnog programa.

Izvor: Danas.rs



čitanja : 655



Komentari

E kad bi se ovaj sa slike peoizvodio i za civile. Sa ovakvom Zastavom proci gradom da zenske "popadaju". Kao Hamer (ko i sam igra na retro crte).

Inace sto se tice osnivanja nove kompanije, ovo je prvi put da cu pozdraviti ovakav nacin resavanja problema restrkturiranja preduzeca posto je ime ostalo, a nadam se da ce doci i do modernizacije proizvodnje, kao i pronaska investitora za Zastava Kamione posto ovo sa Tervom ce najverovatnije biti resenje za jedno 10 odsto kapaciteta Kamiona. Da spomenem i Specijalna vozila posto od proizvodnje kontejnera izgleda nema nista tako da neka drzava i njih neks ponudi na privatizaciju, zajedno sa firmom, kao i Automobile koji imaju plac velicine FCAS-ovog pa da dobijemu jos jednu fabriku automobila, tu je i Inpro koji je delimicno ostao neprivatizovsn s obzirom da je Trigano uzeo samo jedan deo. Od jedne Zastave moze da se napravi nekoliko fabrika uspesnih u buducnosti. Postoje investitori koki kupuju propala preduzeca sa ciljem da od njih naprabe uspesne firme. Carnex je bio propao pre 10 i vise godina, a danas je jedan od simbola domace i regionalne mesne industrije. Privatizacija u kontekstu reindustrijalizacije je nesto sto dokazano moze da da odlicne rezultate. Da ne zaboravim ni FAP, kada bi drzava, neki domaci investitor ili strani, na automobil tipa UAZ Patriot, stavila FAP znacku, kakav bi to ponos bio, uprosceni mini Mercedes dzip sa 6 godina starom tehnologijom i cenom duplo nizom od istog takvog najmovijeg Mercedesa. Onaj retro Mercedes dzip iz austrijske Magne bi bio dobar za FAP. I tako neka drzava radi nevojne kamione za vojsku i po koji za ko hoce po narudzbi, a onaj dio koki je radio minibuseve i komercijalne kamione, to da ide na privatizaciju, a FAP neka i tu drzava osnuje firmu, a neka nekom omoguci pravo na osnivanje nove FAP firme koja bi radila male dzipove tipa Patriot, a glavni deo FAP-a neka ide na privatizaciju. Brend ima tezinu. To je ono sto ja govorim vec godinama. Izgleda da nisam usamljen mada mi smo jos na pocetku sto se tice toga, sto govori da tek ce to biti aktuelno. Kada bi FCAS ove godine iskazao 1 i po milijarde evra prometa, trecina za drzavu bi bila 500 miliona evra sto je taman da se skinu dugovi ne samo sa Automobila, vec i citave Zastave. Tada bi se ljudi otimali Zastavu posto samo za domace trziste Zastava bi mogla da proda 10-15 hiljada automobila pa cak i 50-60 hiljada u slucaju spoja najnovije tehnologije i primamljivo povoljnih cena. Pogledajmo trziste polovnjaka i sve je jasno (120000 polovnih automobila prodato prosle godine u Srbiji, pola tog trzista bi bilo idealno za Zastavu s tim da kako je ktenulo, bice i vece trziste). U okviru Zastave (tj. sa imenom Zastava) neka drzava osnuje preduzece Zastava Motocikli koje bi proizodilo motocikle za postu i skutere a la Peugeot Speedfight ili neka nadje investitora za to. Stari brendovi ne samo da mogu da obnove ili cak i prosire proizvodnju vec mogu i nove fabrike i firme, a samim tim i nove radnike da iznjedre. Pametne nacije od starog prave novo. Nisu nista oni pametniji od nas, samo sto oni mozgaju, a mi cim vidimo da neko mozga svojim postupcima damo mu do znanja do znanja da cuti, da ne talasa ili da se ostvari negde drugde. Kriza je vreme u kome nastaju najbolje ideje. Nazalost kod nas to je vreme za najjaci politicki populizam. Zato ovo sto sad citate necete moci nigde drugde da procitate (posto svi mediji su zatrpani politikom, izuzev mozda Danasa).

Autor Zastava 02 Okt 2017, 16:13